Co ożywia uniwersytet?
Model przywództwa akademickiego w XXI wieku.
Projekt badawczo-wdrożeniowy zrealizowany 12 sierpnia 2022 – 11 sierpnia 2024
Założeniem projektu było wypełnienie poważnej luki badawczej i edukacyjnej w Polsce – braku adekwatnego dla unikalnej misji uniwersytetu modelu przywództwa oraz braku profesjonalnych i jednocześnie uwzględniających kontekst kulturowy programów rozwijających kompetencje przywódcze dla osób kierujących instytucjami naukowymi. Projekt został zrealizowany we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ”.
Uniwersytety są dzisiaj poddawane silnej presji kulturowej i rynkowej, co wiąże się z negatywnym trendem polaryzacji i ideologizacji akademii. Jej misja, jaką jest poszukiwanie prawdy, doskonałość naukowa, budowanie wspólnoty, interdyscyplinarność, troska o dobro i piękno, znajduje się w stanie poważnego zagrożenia. W przeciwieństwie do organizacji biznesowych, pozarządowych i administracji publicznej, środowiska akademickie nie posiadają szerokiego wachlarza dostępnych modeli przywództwa oraz wypływających z nich programów szkoleniowo-rozwojowych.
Niewiele jest również opracowań polskich autorów, którzy proponują badania i rozwiązania w zakresie dostosowanym do wartości, etosu i celów, jakie przyświecają uczelniom. Nie ma też polskich opracowań podnoszących kwestie przywództwa akademickiego w kontekście aktualnych wyzwań skupiających się na kwestiach zapewnienia uniwersytetowi wolności akademickiej i debaty naukowej opartej na zasadach pluralizmu światopoglądowego. Zrealizowany projekt, w sposób pogłębiony i kompleksowy, odpowiedział na tę potrzebę.
Najważniejsze cele projektu:
Dzięki doświadczeniu pilotażowej edycji projektu „Przywództwo akademickie”, jaką realizowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z Sieci Badawczej Łukasiewicz jesienią 2021 roku, a także dzięki przeprowadzonym na tej podstawie ankietom ewaluacyjnym, wiemy, co najbardziej doskwiera liderom akademickim w ich pracy i jakiej zmiany oczekują. Kluczowe wnioski z naszych badań wykorzystaliśmy w tych działaniach projektowych.
Uniwersytety zmagają się z różnego rodzaju polaryzacjami, a pracownicy uczelni, zwłaszcza kadra zarządzająca, doświadczają różnego rodzaju napięć. Naszą odpowiedzią na te problemy są autorskie i opracowane na podstawie badań i pilotażowej edycji projektu Przywództwo Akademickie, programy Integral Leadership Development Program oraz Polarity Management.
METODOLOGIA PROGRAMÓW ROZWOJOWYCH
W pracy nad metodologią i treściami naszego programu rozwojowego uwzględniliśmy zarówno źródłowe dla uniwersytetów modele, jak i współczesne ujęcia. Sięgnęliśmy do dwóch modeli edukacyjnych: pedagogiki ignacjańskiej oraz współczesnej koncepcji uczenia dorosłych Davida Kolba, która jest istotnym punktem odniesienia dla współczesnych edukatorów.
Pedagogika ignacjańska opiera proces rozwoju na kilku elementach:
Daje ona również konkretne wskazówki, jak prowadzić proces rozwojowy: najpierw należy uwzględnić kontekst, w jakim znajduje się uczestnik procesu, następnie zaproponować pewne doświadczenie edukacyjne oraz stworzyć przestrzeń do jego osobistej refleksji oraz podejmowanych decyzji.
Cykl Kolba składa się natomiast z czterech powiązanych ze sobą etapów nauczania:
MODEL PRZYWÓDZTWA INTEGRALNEGO
Co ożywia uniwersytet?
Nasza odpowiedź na to pytanie to właśnie przywództwo integralne. Celem projektu było stworzenie modelu tego przywództwa i zastosowanie go do pola akademickiego.
Stworzony przez nas i prezentowany niżej model przywództwa akademickiego oparliśmy na pogłębionych wywiadach z 15 przywódcami, 4 wywiadach z doświadczonymi trenerami, na analizie współczesnych i klasycznych pozycji dotyczących przywództwa, a przede wszystkim na szkoleniu przywódczym dla 38 osób, podczas którego mogliśmy nasz model poddać ewaluacji (badanie poprzez działanie).
Zgodnie ze strategią budowania teorii społecznych, nasz model przedstawimy w trzech krokach:
Trójkąt przywództwa
Trójkąt przywództwa akademickiego
Siedem zasad integralnego przywództwa akademickiego to:
Do kogo skierowany był program?
Program był skierowany do najlepszych uczelni w całej Polsce, których celem jest rozwój kompetencji przywódczych najwyższej kadry zarządzającej: rektorów, dziekanów oraz dyrektorów instytutów.
Uczelnie zakwalifikowane do Programu otrzymały unikalną możliwość przeszkolenia zespołu składającego się z dwudziestu do czterdziestu osób wśród najwyższej kadry zarządzającej – rektorów, prorektorów, dziekanów, prodziekanów oraz dyrektorów instytutów i kierowników zakładów.