Trójkąt przywództwa akademickiego:
Na podstawie prowadzonych przez nas interdyscyplinarnych badań, opracowaliśmy model Akademickiego Przywództwa Integralnego i jego siedem zasad. Ich zrozumienie jest kluczowe dla każdego uczonego, który ma ambicje podjęcia wyzwania przywództwa lub już działa jako lider.
Nasz model jest oparty na trzech obszarach, które wyznaczają „trójkąt przywództwa akademickiego”:
W każdym z wierzchołków tego trójkąta i pomiędzy nimi istnieją napięcia (polarities), które najczęściej prowadzą do konfliktu i wypalenia, jednak dzięki odpowiednim kompetencjom lidera mogą one stać się źródłami twórczej energii.
Na poziomie sceny przywództwa akademickiego – uniwersytetu – chodzi o znalezienie twórczej równowagi między kolegialnością, czyli budowaniem i rozwijaniem wspólnoty akademickiej a strategią, czyli budowaniem długofalowej perspektywy działania.
Na poziomie celu – dobro akademii – mowa o wyważeniu między etosem, czyli misją uczelni a budowaniem zaufania.
Na poziomie osoby lidera chodzi o połączenie (samo)świadomości, twórczości i sprawczości.
Siedem zasad integralnego przywództwa akademickiego to:
Twórcze podejście do napięć
Działanie według tych zasad wymaga radzenia sobie w sposób twórczy z napięciami wewnątrz wszystkich wierzchołków „trójkąta przywództwa” i między nimi.