Dlaczego przywództwo?

Przywództwo to dla nas dużo więcej niż zarządzanie według paradygmatu cel – skuteczność – sukces/porażka. Uważamy je za wielowymiarową rzeczywistość, osadzoną w kulturze i jej wartościach. Jakość i kształt przywództwa jest także emanacją życia wewnętrznego lidera.

Nasz model przywództwa

Nasze rozumienie tego, czym jest i czym może być przywództwo wynika z wieloletnich interdyscyplinarnych badań i kilkunastu lat praktyki w środowiskach akademickim i biznesowym. Na ich podstawie opracowaliśmy model przywództwa integralnego. Jest on oparty na „trójkącie przywództwa”.

Obszary składające się na „trójkąt przywództwa” to:

  • Scena, czyli kontekst, w którym realizowane jest przywództwo.

    Sceny przywództwa, na których skupiamy się w naszych badaniach to przede wszystkim uniwersytet, biznes i instytucje działalności publicznej. Wszystkie te konteksty to przestrzenie relacji międzyludzkich. Każda z nich może stać się miejscem twórczej wymiany (creative interchange) i coraz pełniejszego rozwoju uczestniczących w niej osób.

  • Cel, czyli wartości, którym służy przywództwo.

    Cel przywództwa różni się w zależności od jego sceny i tutaj znajduje się jeden z centralnych punktów unikalnego podejścia Two Wings Institute. Na uniwersytecie jest to prawda, autonomia i dobro akademii. W biznesie – rozwój gospodarczy oraz troska o miejsca pracy. W sferze publicznej – dobro wspólne.

  • Osoba przywódcy

    Przywództwo to emanacja życia wewnętrznego przywódcy. Jednym z najważniejszych zasobów lidera jest świadomość własnej tożsamości, ukształtowanej przez kulturę i w niej zakorzenionej.

    W każdym z wierzchołków trójkąta i między nimi istnieją napięcia (polarities). Najczęściej prowadzą one do konfliktu i wypalenia, natomiast dzięki odpowiednim kompetencjom przywódcy oraz przygotowaniu mogą stać się źródłami twórczej energii.

Dlatego za kluczowe kompetencje lidera uważamy:

  • umiejętność zarządzania konkretnymi przejawami napięć (Barry Johnson, polarity management)

  • obecność bez niepokoju (Edwin Friedman, non anxious presence), czyli specyficzną postawę wobec istniejących napięć, niezależnie od ich liczby i intensywności

  • świadomość misji (wartości) oraz liderskiego powołania (czemu służę)

Nasz model pozwala dookreślać specyfikę przywództwa w zależności od tego, co jest jego celem i treścią. Dzięki temu ma on zastosowanie w akademii, polityce i biznesie znajdując właściwą proporcję między tym, co w przywództwie uniwersalne, a co specyficzne.

Jak rozwijamy przywódców?

Wspieramy rozwój liderów akademickich, biznesowych i publicznych zapraszając ich do uczestniczenia w przygotowanych i prowadzonych przez nas autorskich programach.

Integral Leadership Development Program

8-dniowy Integral Leadership Development Program, realizowany i certyfikowany we współpracy z kolegiami tworzącymi Uniwersytet Oxfordzki.

Oxford Leadership Development Program

Oxford Leadership Development Program to przeznaczony dla absolwentów ILDP zaawansowany program rozwoju przywództwa.

Oxfordzki Międzynarodowy Kongres Przywództwa

Podczas tego wydarzenia dyskutowane będą nowe trendy w przywództwie rozumianym dużo szerzej niż zarządzanie według paradygmatu cel – skuteczność – sukces/porażka.